החזר מס לגרושים

מצבים משפחתיים מסוימים מקנים הטבות מס. גירושין מקנים נקודות זיכוי המפחיתות את גובה המס המשולם. הרבה גרושים לא יודעים שהם יכולים לקבל החזר מס. כאן בכתבה ריכזנו עבורכם מידע על החזר מס לגרושים. כך שאם אתם גרושים או שהייתם כאלו במהלך 6 השנים האחרונות, כדאי שתכירו את זכויותיכם ותקראו את המידע שכאן.

 

למה יש החזר מס לגרושים?

גירושין הם התמודדות לא בהכרח נעימה. לא כל גרוש יכול לממן מזונות כנדרש ולא כל גרושה מקבלת את מה שמגיע לה. רשות המיסים מודעת לבעייתיות ולקושי הכלכלי המתלווה לנושא ולכן ניתנים נקודות זיכוי לגרושים.

 

מהן נקודות זיכוי?

כל אחד מאיתנו מקבל נקודות זיכוי בהתאם לנתוניו האישיים. כל נקודת זיכוי שווה קצת יותר ממאתיים שקלים ובנתונים שנתיים מצטברים ניתן להגיע לסכומים של כמה אלפים. מסיבה זו לא כדאי לוותר על נקודות זיכוי המגיעות לכם. גם גרושים זכאים לקבל נקודות זיכוי. נקודות הזיכוי ניתנות בהתאם להשתתפות בהוצאות הילדים.

 

גרוש הנושא בנטל הוצאות הילדים מקבל 0.01 נקודת זיכוי ביחס לגובה ההשתתפות שלו בהוצאות. בנוסף, גרוש המגדל את ילדיו מקבל נקודת זיכוי אחת.

 

איך רשות המיסים מתעדכנת בגירושין?

אם התגרשתם ובתעודת הזהות שלכם מופיע רישום על כך, אתם אומנם רשומים כך מבחינת המדינה. אך כדי לקבל את נקודות הזיכוי המגיעות לכם, תצטרכו לציין את השינויים בטופס 101. כל עוד ולא תשנו את הטופס, לא תקבלו נקודות זיכוי כפי המגיע לכם ותשלמו מס יקר לחינם.

 

האם ניתן לקבל החזר מס לגרושים רטרואקטיבי?

אם עברו מספר שנים מאז שהייתם זכאים לקבלת נקודות זיכוי בעקבות הגירושין ולא עשיתם זאת, כדאי שתדעו שחשוב לפעול בזריזות. ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי על מס ששולם על 6 השנים האחרונות. לא תוכלו לקבל החזר מס על תקופה ארוכה יותר בשל חוק ההתיישנות. מדובר בכסף שלכם וחבל שתפספסו אותו.

 

האם כל גרוש יכול לקבל החזר מס?

חשוב לדעת שלא כל גרוש יכול לקבל החזר מס. נקודות הזיכוי הניתנות מושפעות ממספר הילדים וגילם. גרוש ללא ילדים לדוגמא, לא יהיה זכאי לנקודות זיכוי בשל הגירושין. כמו כן, גם הורים גרושים לילדים מעל גיל 18 מאבדים את זכאותם לנקודת זיכוי בגין הילד שהגיע לגיל 18. למרות זאת, חשוב לדעת שתשלום מזונות פטור ממס כך שאם גרוש שילם מס על תשלום המזונות ששילם, הוא יהיה זכאי לקבל החזר מס בגין כך. שווה לבדוק זאת מול איש מקצוע מומחה בתחום.

 

שורה תחתונה

החזר מס לגרושים בא להקל את העול הכלכלי הרובץ על הגרושים. כפי שסיכמנו כאן, ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס רק על 6 השנים האחרונות כך שחשוב לפעול בזריזות כדי לא לפספס כסף שמגיע לכם ביושר.

אודות הכותב/ת:
אבי חיימוב
אבי חיימוב
בעל תואר ראשון בחשבונאות. עובד כיועץ מס במשדר רואה חשבון כ – 13 שנים. בעל ידע נרחב בחוקי ותקנות המס בישראל, בעל ניסיון בהכנת החזרי מס לשכירים ועסקים. עובד בשיתוף פעולה עם קולגות ועובדי הנהלת החשבונות על מנת לספק שירותי מס איכותיים ללקוחות.